MA63: Makin ramai pemimpin Sabah, Sarawak berang dengan Pandikar

MA63: Makin ramai pemimpin Sabah, Sarawak berang dengan Pandikar - Hallo sahabat Kabar Malay, Pada Artikel yang anda baca kali ini dengan judul MA63: Makin ramai pemimpin Sabah, Sarawak berang dengan Pandikar, kami telah mempersiapkan artikel ini dengan baik untuk anda baca dan ambil informasi didalamnya. mudah-mudahan isi postingan Artikel artis, Artikel Berita, Artikel gatget, Artikel Police, Artikel Politik, yang kami tulis ini dapat anda pahami. baiklah, selamat membaca.

Judul : MA63: Makin ramai pemimpin Sabah, Sarawak berang dengan Pandikar
link : MA63: Makin ramai pemimpin Sabah, Sarawak berang dengan Pandikar

Baca juga


MA63: Makin ramai pemimpin Sabah, Sarawak berang dengan Pandikar



Demikianlah Artikel MA63: Makin ramai pemimpin Sabah, Sarawak berang dengan Pandikar

Sekianlah artikel MA63: Makin ramai pemimpin Sabah, Sarawak berang dengan Pandikar kali ini, mudah-mudahan bisa memberi manfaat untuk anda semua. baiklah, sampai jumpa di postingan artikel lainnya.

Anda sekarang membaca artikel MA63: Makin ramai pemimpin Sabah, Sarawak berang dengan Pandikar dengan alamat link https://kabar-malay.blogspot.com/2017/12/ma63-makin-ramai-pemimpin-sabah-sarawak.html
SEMAKIN ramai pemimpin politik di Sabah dan Sarawak berang apabila Pandikar Amin Mulia bertegas mengatakan kedua-dua negeri itu setara dengan negeri-negeri lain di Malaysia Barat dan Perjanjian Malaysia (MA63).
Speaker Dewan Rakyat itu juga menaikkan kemarahan ahli-ahli politik Sarawak apabila beliau mencabar Ketua Menteri Abang Johari Openg berkenaan isu itu.
Ketika melancarkan bukunya bertajuk "Berpisah tiada", Pandikar mentafsirkan Sabah dan Sarawak bukanlah negara apabila bersetuju untuk menyertai pembentukan Malaysia dengan negeri-negeri bersekutu Malaya, dan kedua-kedua negeri itu sama taraf dengan negeri-negeri Malaya lain.
Pandikar memetik Perkara 1 Perjanjian Malaysia 1963, mengenal pasti Sabah (ketika itu Boreo Utara) dan Sarawak sebagai bekas jajahan British sebahagian daripada perjanjian MA63, dan Bab 2 (10), yang menyatakan "kedua-dua bekas jajahan itu hendaklah disekutukan bersama dengan negeri-negeri bersekutu Malaya.
Beliau melahirkan pandangannya tentang perkara itu pada 12 November ketika ceramah Perjanjian Malaysia di Kota Kinabalu.
Pengerusi Sarawak Barisan Nasional Backbenchers Club Paulus Palu Gumbang turut menggambarkan Pandikar beremosi dan sombong.
"Tindakannya mencabar Ketua Menteri (Datuk Patinggi Abang Johari Tun Openg) untuk berdebat mengenai perkara itu tak betul untuk menafikan pandangan orang lain.
"Malah, pendapatnya adalah disebabkan sentimen dan emosi apabila media menakannya untuk memberi ulasan," kata Paulus dalam satu kenyataan hari ini.
Paulus berkata ramai yang tidak bersetuju dengan keyataan Pandikar dan ada yang menyatakan kemarahan di media sosial.
"Biar rakyat Sabah sendiri menilai belaiu sebagai pemimpin politik."
Paulus berkata MA63 tidak dibuka untuksemakan dan terma-terma itu hanya akan dipinda dengan persetujuan penandatangan.
"Ini kerana ia perjanjian antarabangsa, bukan rang undang-undang yang diluludkan di Parlimen. Parlimen tidak boleh meminda keputusan antarabangsa.
"Dengan kata lain, Sabah, Sarawak, kerajaan Persekutuan dan United Kingdom harus bersetuju kepadasebarang pindaan terma-terma yang terkandung di dalam perjanjian."
Singapura juga penandatangan MA63.
"Negeri-negeri tidak bersekutu di Malaya bukan penandatangan pembentukan Malaysia. Mereka tidak tandatangan MA63. Hanya Malaya.," kata Setiausaha Agug SUPP Sebastian Ting.
"Allahyarham Adenan Satem selalu ingatkan kami yang Malaysia tak akan wujud tanpa Sarawak."
Mengenai kenyataannya bahawa MA63 tidak penting, Pandikar berkata, "Tiada siapa boleh menafikan kesahihan MA63, Laporan Jawatankuasa Antara Kerajaan (IGC) 1962, Suruhanjaya Cobbold dan Akta Malaysia (Bab 35).
"Ketua menteri banyak kali menegaskan pentingnya MA63; malaha, beliau menghantar pasukan udang-undang ke United Kingdom untuk mengkaji dengan teliti kesemua kertas, dokumen dan rakaman minit perbincangan pembentukan Malaysia," kata Ting yang juga Adun Piasau.
Di Sabah, Ahli Parlimen Putatan Marcus Mojigoh menggesa pemimpin Sabah dan Sarawak untuk menghormati dan menghormati MA63.
"Saya tetap bersetuju dengan apa yang dikatakan pemimpin Sarawak (tentang MA63)," beliau dipetik Borneo Post berkata.
Marcus berkata beliau tidak bersetuju dengan "pendapat peribadi" Pandikar itu.
Ahli Parti Anak Negeri Dr Edwin Bosi berkata guna berdebat dengan seorang pemimpin yang kariernya semakin merosot.
Read More / Baca Lagi >>

Subscribe to receive free email updates: