Anwar gesa muafakat dalam HARAPAN

Anwar gesa muafakat dalam HARAPAN - Hallo sahabat Kabar Malay, Pada Artikel yang anda baca kali ini dengan judul Anwar gesa muafakat dalam HARAPAN, kami telah mempersiapkan artikel ini dengan baik untuk anda baca dan ambil informasi didalamnya. mudah-mudahan isi postingan Artikel artis, Artikel Berita, Artikel gatget, Artikel Police, Artikel Politik, yang kami tulis ini dapat anda pahami. baiklah, selamat membaca.

Judul : Anwar gesa muafakat dalam HARAPAN
link : Anwar gesa muafakat dalam HARAPAN

Baca juga


Anwar gesa muafakat dalam HARAPAN



Demikianlah Artikel Anwar gesa muafakat dalam HARAPAN

Sekianlah artikel Anwar gesa muafakat dalam HARAPAN kali ini, mudah-mudahan bisa memberi manfaat untuk anda semua. baiklah, sampai jumpa di postingan artikel lainnya.

Anda sekarang membaca artikel Anwar gesa muafakat dalam HARAPAN dengan alamat link https://kabar-malay.blogspot.com/2018/01/anwar-gesa-muafakat-dalam-harapan.html
Beberapa hari sebelum Konvensyen Pakatan Harapan (HARAPAN) Ahad ini, Datuk Seri Anwar Ibrahim hari ini menggesa gabungan pembangkang itu segera kembali kepada semangat muafakat.
Ketua Umum HARAPAN itu berkata, semangat itulah yang perlu diutamakan berbanding soal lain yang tidak asasi atau mendesak.
"Saya gesa semangat permuafakatan segera dipahat dalam wadah HARAPAN dengan mengenepikan kenyataan melampau dan terlanjur.
"Prinsip luhur inilah yang yang perlu dahulukan, manakala permasalahan lain yang tidak asasi atau mendesak dirungkai secara musyawarah," katanya dalam kenyataan.
Ia bukanlah konvensyen biasa, memandangkan HARAPAN dijangka mengumumkan calon perdana menteri mereka secara rasmi.
Malaysiakini sebelum ini melaporkan, Tun Dr Mahathir Mohamad dipilih sebagai calon perdana menteri manakala Presiden PKR Datuk Seri Dr Wan Azizah sebagai calon timbalan perdana menteri.
Namun, Malaysiakini dimaklumkan tiada kesepakatan sama ada Dr Mahathir perlu dinamakan sebagai "perdana menteri sementara" atau tidak.
Sumber mendakwa PKR lebih cenderung dengan frasa "perdana menteri sementara", manakala tiga lagi parti komponen - BERSATU, AMANAH dan DAP - menganggap ia berisiko memberi kesan yang tidak baik kepada HARAPAN.
Kenyataan Anwar ini juga dikeluarkan pada hari sama Majlis Presiden HARAPAN bermesyuarat, yang mana antara agenda utamanya adalah membincangkan soal frasa "perdana menteri sementara" itu.
Anwar yang juga ketua umum PKR mengingatkan HARAPAN agar tetap mengutamakan "suara rakyat" dan tidak mengenepikan NGO dan aktivis masyarakat.
"HARAPAN memang bertunjangkan empat parti tetapi kekuatannya adalah suara rakyat terbanyak.
"Maka sewajarnya dikekalkan tradisi berunding dengan NGO dan aktivis masyarakat," katanya lagi.
Kebelakangan ini, timbulnya seruan agar HARAPAN menampilkan pemimpin yang lebih muda dan baru sebagai calon perdana menteri.
Sejumlah NGO dan aktivis masyarakat juga hari ini mengeluarkan kenyataan bersama menggesa BN dan HARAPAN tidak mencalonkan Datuk Seri Najib Razak dan Mahathir sebagai calon perdana menteri masing-masing untuk PRU akan datang.

Subscribe to receive free email updates: