KOTA BHARU - Mengenakan pampasan kepada wakil rakyat yang melompat parti bukanlah jalan penyelamat terbaik untuk tangani tindakan tidak bermoral sebegitu.
Pengarah Institut Kajian Politik Malaysia (Mapan), Universiti Utara Malaysia, Dr Kamarul Zaman Yusoff berkata, perbuatan sedemikian sebenarnya memerlukan pencegahan konkrit di peringkat negara.
Menurutnya,  tindakan mana-mana wakil rakyat melompat parti selepas menang dalam pilihan raya bukan sahaja menjejaskan semua pihak bahkan turut menyusahkan  parti politik tertentu itu sendiri.
Oleh itu, usaha serius untuk  membendungnya perlu didokong  semua pihak dan sepatutnya undang-undang anti lompat parti di peringkat Persekutuan digubal.
Lompat parti “Tidak dinafikan pihak yang lebih bersungguh mahukan langkah bagi mencegah insiden lompat parti ini adalah parti-parti pembangkang, termasuk aku janji yang dibuat oleh Invoke.
“Saya juga faham mengapa Bersatu mahu membuat perjanjian bagi mengikat calon wakil rakyat mereka daripada melompat parti selepas menang PRU14 melalui pengenaan pampasan.
“Malangnya, pada hemat saya, perjanjian menggunakan ikatan kewangan seperti yang cuba dibuat oleh Invoke Centre dan Bersatu ini tidak akan mempu mencegah insiden lompat parti,” katanya kepada Sinar Harian.
Beliau mengulas kenyataan Penasihat Undang-Undang Bersatu, Mohamed Haniff Khatri Abdulla, mengenai kontrak Bersatu dengan semua calon wakil rakyatnya  agar tidak melompat parti.
Bersatu kini sedang menyediakan segala dokumen diperlukan bagi membolehkan semua calon wakil rakyat mereka membayar pampasan jika melompat parti.
“Jika dilihat kepada bai’ah keagamaan yang dibuat oleh Pas sekalipun masih dilanggar oleh wakil rakyatnya, apatah lagi perjanjian yang sekadar mengikat dengan pampasan wang ini,” katanya.