Pensyarah Kanan Hal Ehwal Politik dan Antarabangsa Universiti Utara Malaysia (UUM), Md Shukri Shuib berkata, Pas nampaknya sudah mula mengkaji dan yakin akan perubahan citarasa pengundi Melayu yang sedar kesan buruk jika pola perubahan tidak dilakukan ke atas gaya Pakatan Harapan.
"Pengundi Melayu akan menjadi punca kuasa di Selangor dan juga seluruh negara, dan inilah yang ditegaskan Pas.
Pensyarah Kanan Hal Ehwal Politik dan Antarabangsa Universiti Utara Malaysia (UUM), Md Shukri Shuib "Jika Pakatan Harapan nampaknya yakin dengan orang Cina yang hampir 100 peratus mengundi DAP dan parti sahabatnya, Pas pula kini yakin bahawa pengundi Melayu yang sebelum ini mungkin ada yang mengundi Harapan disebabkan Pas juga bersama mereka, kini akan beralih arah kepada pihak yang dilihat alternatif kepada Pakatan dan DAP," katanya kepada Sinar Online.

Sebelum ini, Sinar Harian melaporkan Tsunami Melayu pada PRU14 ini bakal meranapkan impian Pakatan Harapan (Harapan) kekal di Selangor, sekali gus memberi kelebihan buat Pas mentadbir negeri.
Malah, pertemuan tiga penjuru yang dijangka berlaku di setiap Dun dan parlimen, sama sekali tidak menggugat peluang parti Islam itu menang meskipun tanpa PKR dan DAP.
Mengulas lanjut, Md Shukri berkata, amaran Pas ini akan menjadi penimbang baru politik di Selangor.
"Kini Pas dilihat serius mahu memastikan  Harapan mendapat pengajaran yang perit dalam sejarah politik mereka.
"Ancaman itu wajar menjadikan MB Datuk Seri Mohamed Azmin Ali dan keseluruhan pemimpin parti sahabat DAP di Selangor perlu bersiap sedia menghadapi gempa Melayu di negeri itu," katanya.
Katanya lagi, justeru itu beliau melihat, Selangor akan menjadi negeri uji kaji politik antara BN, Pas dan Harapan yang membabitkan pola dan sentimen pengundi Melayu.
"Kemenangan mana-mana parti dalam PRU di Selangor adalah ditentukan pengundi Melayu pada kali ini.
"Jadi undi orang Melayu Selangor sangat mahal dan ianya umpama emas dan berlian yang tidak boleh dipandang rendah," katanya.