Sempadan baru kawasan pilihan raya di Selangor beri kelebihan kepada UMNO@BN

Sempadan baru kawasan pilihan raya di Selangor beri kelebihan kepada UMNO@BN - Hallo sahabat Kabar Malay, Pada Artikel yang anda baca kali ini dengan judul Sempadan baru kawasan pilihan raya di Selangor beri kelebihan kepada UMNO@BN, kami telah mempersiapkan artikel ini dengan baik untuk anda baca dan ambil informasi didalamnya. mudah-mudahan isi postingan Artikel artis, Artikel Berita, Artikel gatget, Artikel Police, Artikel Politik, yang kami tulis ini dapat anda pahami. baiklah, selamat membaca.

Judul : Sempadan baru kawasan pilihan raya di Selangor beri kelebihan kepada UMNO@BN
link : Sempadan baru kawasan pilihan raya di Selangor beri kelebihan kepada UMNO@BN

Baca juga


Sempadan baru kawasan pilihan raya di Selangor beri kelebihan kepada UMNO@BN



Demikianlah Artikel Sempadan baru kawasan pilihan raya di Selangor beri kelebihan kepada UMNO@BN

Sekianlah artikel Sempadan baru kawasan pilihan raya di Selangor beri kelebihan kepada UMNO@BN kali ini, mudah-mudahan bisa memberi manfaat untuk anda semua. baiklah, sampai jumpa di postingan artikel lainnya.

Anda sekarang membaca artikel Sempadan baru kawasan pilihan raya di Selangor beri kelebihan kepada UMNO@BN dengan alamat link https://kabar-malay.blogspot.com/2018/01/sempadan-baru-kawasan-pilihan-raya-di.html
BARISAN Nasional dijangka menang di kebanyakan kerusi di Selangor pada Pilihan Raya Umum Ke-14 (PRU14) selepas persempadan semula dilakukan Suruhanjaya Pilihan Raya (SPR), kata badan pemikir kerajaan negeri, Institut Darul Ehsan (IDE).
Pengarah Eksekutif IDE, Profesor Dr Mohamaad Redzuan Othman berkata BN dijangka menang di 20 kerusi, PAS di sembilan kerusi, DAP (15) dan PKR (12).
“Persempadanan semula oleh SPR di Selangor memihak kepada BN,” kata Redzuan di Shah Alam hari ini.
Walaupun 20 kerusi milik BN tidak mencukupi untuknya membentuk kerajaan negeri secara sendirian, perpisahan PAS daripada pembangkang dan hubungannya yang bertambah baik dengan Umno boleh membantu BN kembali berkuasa di Selangor.
Ketika ini, Pakatan Harapan (PH) mempunyai 29 Adun di Selangor, PAS pula 13 dan BN mempunyai 12 Adun, sementara dua lagi adalah Adun bebas.
Kerusi PH disumbang oleh DAP (14), PKR (13) dan Amanah dengan dua kerusi.
BN tewas di negeri itu kepada Pakatan Rakyat yang kini telah bubar pada PRU12, apabila hanya menang 20 daripada 56 kerusi negeri.
Pada 2013, BN berdepan kekalahan kedua apabila hilang lapan lagi kerusi yang membolehkan Pakatan Rakyat menang dua pertiga majoriti dalam Dewan Undangan Negeri (DUN).

Subscribe to receive free email updates: