PRU14: SPR cabar cubaan keluarkan ‘pengundi kem tentera’ di mahkamah

PRU14: SPR cabar cubaan keluarkan ‘pengundi kem tentera’ di mahkamah - Hallo sahabat Kabar Malay, Pada Artikel yang anda baca kali ini dengan judul PRU14: SPR cabar cubaan keluarkan ‘pengundi kem tentera’ di mahkamah, kami telah mempersiapkan artikel ini dengan baik untuk anda baca dan ambil informasi didalamnya. mudah-mudahan isi postingan Artikel artis, Artikel Berita, Artikel gatget, Artikel Police, Artikel Politik, yang kami tulis ini dapat anda pahami. baiklah, selamat membaca.

Judul : PRU14: SPR cabar cubaan keluarkan ‘pengundi kem tentera’ di mahkamah
link : PRU14: SPR cabar cubaan keluarkan ‘pengundi kem tentera’ di mahkamah

Baca juga


PRU14: SPR cabar cubaan keluarkan ‘pengundi kem tentera’ di mahkamah



Demikianlah Artikel PRU14: SPR cabar cubaan keluarkan ‘pengundi kem tentera’ di mahkamah

Sekianlah artikel PRU14: SPR cabar cubaan keluarkan ‘pengundi kem tentera’ di mahkamah kali ini, mudah-mudahan bisa memberi manfaat untuk anda semua. baiklah, sampai jumpa di postingan artikel lainnya.

Anda sekarang membaca artikel PRU14: SPR cabar cubaan keluarkan ‘pengundi kem tentera’ di mahkamah dengan alamat link https://kabar-malay.blogspot.com/2018/01/pru14-spr-cabar-cubaan-keluarkan.html
Peguam yang mewakili 49 pengundi itu, Gobind Singh berhujah ada keadaan luar biasa dalam kes ini yang mewajarkan pengundi mengemukakan aduan ke mahkamah.
Gobind-Singh-Deo_law_600Suruhanjaya Pilihan Raya (SPR) hari ini mengemukakan bantahan awal terhadap cubaan 48 pengundi Segamat untuk mengeluarkan 949 anggota tentera dan pasangan mereka sebagai pengundi baharu di kawasan Parlimen itu.
Peguam Kanan Persekutuan yang mewakili SPR, Suzana Atan dan Shamsul Bolhassan memberitahu Mahkamah Tinggi, pengundi perlu memahami peruntukan di bawah Peraturan 20, Peraturan-peraturan Pilihan Raya (Pendaftaran Pemilih) 2002 sebelum ke mahkamah.
Peraturan itu menyatakan pihak yang tidak berpuas hati dengan sebarang keputusan Pendaftar Pemilih boleh mengemukakan rayuan kepada pegawai SPR.
“Mereka sudah memfailkan rayuan mereka dan ia sepatutnya didengar dalam inkuiri terlebih dahulu,” kata Suzana merujuk rayuan pengundi terhadap keputusan Pendaftar Pemilih SPR tidak mahu mendengar bantahan berhubung pengundi di kem tentera yang masih dalam pembinaan.
Bagaimanapun, peguam yang mewakili 49 pengundi itu, Gobind Singh berhujah ada keadaan luar biasa dalam kes ini yang mewajarkan pengundi mengemukakan aduan ke mahkamah.
“Pengundi mempunyai aduan sah, iaitu mereka tidak diberikan hak untuk didengari.
“Mereka turut mengemukakan Hansard Parlimen di mana timbalan menteri pertahanan menyebut mengenai kem Segamat, tetapi pendaftar pemilih tidak mempertimbangkannya.”
Hansard itu mengandungi sebahagian daripada prosiding Parlimen di mana Timbalan Menteri Pertahanan, Datuk Seri Johari Baharom mengakui pembinaan kem tentera di Segamat belum siap.
Hakim, Datin Azizah Nawawi menetapkan 8 Januari ini untuk memutuskan bantahan awal SPR.
Bulan lalu, kumpulan pengundi Segamat itu yang diketuai Abdul Wahab Hassan memfailkan permohonan semakan kehakiman bagi membatalkan keputusan SPR memasukkan nama 949 tentera dan pasangan mereka di pangkalan tentera Segamat yang masih dalam pembinaan.
Mereka meminta mahkamah membatalkan keputusan SPR itu dan mengisytiharkan tindakan berkenaan tidak berperlembagaan kerana anggota tentera bersama pasangan mereka tidak tinggal di kawasan Parlimen berkenaan.
Dalam satu afidavit untuk menyokong permohonan mereka, pemohon berkata, kemasukan nama itu dalam daftar pemilih tidak sah kerana ia melanggar Perkara 119 Perlembagaan Persekutuan.
Mereka berkata, ada banyak kesilapan ditemui dalam satu inkuiri awam dan pelanggaran keadilan asasi apabila SPR mengadakan pendengaran terbuka pada 4 hingga 10 Disember lalu, tetapi Pendaftar Pemilih kemudiannya menolak aduan mereka selepas inkuiri itu.
DAP sebelum itu mempersoalkan tindakan memindahkan kumpulan anggota tentera itu dan sama ada ia bertujuan menyelamatkan kerusi Parlimen itu daripada jatuh ke tangan pembangkang pada PRU14.
Presiden MIC merangkap Menteri Kesihatan, Datuk Seri Dr S Subramaniam menewaskan calon PKR, Datuk Dr Chua Jui Meng dengan majoriti tipis 1,217 undi pada PRU13.

Subscribe to receive free email updates: