Isu tanah Ijok: Rahman Dahlan dan putar belit media massa BN

Isu tanah Ijok: Rahman Dahlan dan putar belit media massa BN - Hallo sahabat Kabar Malay, Pada Artikel yang anda baca kali ini dengan judul Isu tanah Ijok: Rahman Dahlan dan putar belit media massa BN, kami telah mempersiapkan artikel ini dengan baik untuk anda baca dan ambil informasi didalamnya. mudah-mudahan isi postingan Artikel artis, Artikel Berita, Artikel gatget, Artikel Police, Artikel Politik, yang kami tulis ini dapat anda pahami. baiklah, selamat membaca.

Judul : Isu tanah Ijok: Rahman Dahlan dan putar belit media massa BN
link : Isu tanah Ijok: Rahman Dahlan dan putar belit media massa BN

Baca juga


Isu tanah Ijok: Rahman Dahlan dan putar belit media massa BN



Demikianlah Artikel Isu tanah Ijok: Rahman Dahlan dan putar belit media massa BN

Sekianlah artikel Isu tanah Ijok: Rahman Dahlan dan putar belit media massa BN kali ini, mudah-mudahan bisa memberi manfaat untuk anda semua. baiklah, sampai jumpa di postingan artikel lainnya.

Anda sekarang membaca artikel Isu tanah Ijok: Rahman Dahlan dan putar belit media massa BN dengan alamat link https://kabar-malay.blogspot.com/2018/02/isu-tanah-ijok-rahman-dahlan-dan-putar.html
DALAM tempoh beberapa hari ini, Pengarah Komunikasi Strategik Barisan Nasional (BN) Abdul Rahman Dahlan, pemimpin Umno Selangor dan media kawalan BN cuba memberi gambaran negatif terhadap kerajaan negeri Selangor dan Menteri Besar Mohamed Azmin Ali berhubung isu tanah di Ijok.
Serangan pada sebelah pihak saja yang dibuat ketika Pilihan Raya Umum ke-14 (PRU14) semakin hampir menunjukkan Umno dan BN terdesak. Malah, ia juga menunjukkan sikap hipokrit kerana Azmin telah menyelesaikan ketidakadilan besar yang dilakukan BN.
Beliau menunaikan janji yang dimungkiri BN terhadap peneroka pada tahun 2000 apabila BN mengambil tanah mereka setiap tiga ekar dan menjanjikan pampasan RM180,000 dan rumah bernilai RM180,000. BN kemudiannya memberikan tanah itu kepada kroni yang memperkayakan diri sendiri, tetapi gagal menunaikan janji kepada peneroka.
Sehingga 2008, BN berdiam diri dan tidak melakukan apa-apa bagi menyelesaikan masalah itu.
Kenyataan Rahman dan beberapa pemimpin Umno, seperti biasa mempersembahkan fakta separuh benar, salah tafsir dan membangkitkan persoalan salah untuk mengelirukan orang awam. Bekas menteri besar Khalid Ibrahim dan bekas setiausahanya, Faekah Husin juga turut bersubahat, mungkin mahu membalas dendam susulan penyingkirannya sebagai menteri besar?
Firma saya, Daim & Gamany didatangi oleh Jawatankuasa Bertindak Projek Terbengkalai Alam Mutiara and Alam Utama (peneroka daripada Fasa Dua dan Tiga “Projek Rancangan Revolusi Hijau”) mewakili kira-kira 980 peneroka pada lewat 2015 untuk diberi tugas bertindak sebagai wakil undang-undang melindungi kepentingan mereka, dan memastikan janji yang dimungkiri pada tahun 2000 oleh BN dipenuhi.
Sehubungan itu, sedikit sebanyak saya tahu dengan perkara yang dilakukan kerajaan negeri Selangor dan Azmin dalam isu berkenaan.
Klien saya bercakap dalam sidang media pada Selasa lalu, bersama bekas ahli Parlimen Kuala Selangor Dr Dzulkefly Ahmad. Saya ingin menambah beberapa penerangan daripada aspek perundangan dan penyelesaian keseluruhan bagi menjawab semula salah keterangan yang disebarkan Rahman, pemimpin BN lain dan proksi mereka.
Latar belakang dan punca masalah
Pada 1987, satu skim tanah diperkenalkan di Ijok untuk kira-kira 1,000 peneroka yang mana setiap mereka diberikan tanah seluas tiga ekar. Mereka memajakkan semula tanah itu kepada agensi negeri, Perbadanan Kemajuan Pertanian Selangor (PKPS) untuk tanaman kelapa sawit dan diuruskan seperti Felda dan mendapat hasilnya.
Dalam tahun 2000, kerajaan negeri Selangor di bawah BN mengambil semula tanah itu dan menjualnya kepada syarikat kroni dengan harga premium murah bagi tujuan pembangunan bercampur – perumahan, kedai, pejabat dan lain-lain.
Jelas sekali, BN dan kroni nampak nilai tanah berkenaan meningkat dan mementingkan rasa tamak berbanding kepentingan jangka masa panjang peneroka. Mereka menjanjikan peneroka pampasan sebanyak RM180,000 dan rumah bernilai RM180,000 sebagai balasan memperoleh tanah setiap peneroka seluas tiga ekar itu.
Tiga syarikat dikawal oleh seorang ahli perniagaan, Chin Chan Liong diberi faedah paling besar. Syarikat berkenaan ialah LBCN Development Sdn Bhd, Mujur Zaman Sdn Bhd dan Liputan Canggih Sdn Bhd. BN gagal memastikan syarikat terbabit yang sepatutnya memajukan tanah itu, menunaikan janji kepada peneroka.
Kroni BN mencagarkan tanah itu kepada beberapa bank dan memperoleh beberapa ratus juta ringgit, sebahagiannya digunakan untuk bayaran pampasan, namun gagal menunaikan janji membina rumah untuk kebanyakan peneroka dan mengabaikan pembangunan tanah berkenaan.
Chan Liong dalam pada itu terbabit dengan pasaran saham dan menggunakan jutaan ringgit hasil cagaran tanah itu. Kemudiannya beliau didakwa atas kesalahan memanipulasi pasaran saham dalam kes Fountainview Bhd dan dihukum penjara.
Peneroka menunggu dengan sia-sia dengan harapan kerajaan negeri di bawah BN menyelesaikan masalah mereka. Tiada sebarang tindakan berkesan diambil. Tiada rumah mahupun pampasan diberi sehingga 2008.
 Pendekatan Khalid Ibrahim menyelesaikan masalah
Ia masalah yang diwarisi kerajaan Pakatan pada 2008. Peneroka kemudiannya berjumpa Khalid pada 2009 dan merayu kepada beliau untuk menyelesaikan masalah mereka. Pendekatan Khalid untuk menyelesaikannya adalah dengan mengambil alih tanah dan juga merampas mengikut Kanun Tanah Negara bagi mendapatkan tanah berkenaan daripada syarikat terbabit.
Read More / Baca Lagi >>

Subscribe to receive free email updates: