Rais: Teliti RUU ini, kesannya meluas

Rais: Teliti RUU ini, kesannya meluas - Hallo sahabat Kabar Malay, Pada Artikel yang anda baca kali ini dengan judul Rais: Teliti RUU ini, kesannya meluas, kami telah mempersiapkan artikel ini dengan baik untuk anda baca dan ambil informasi didalamnya. mudah-mudahan isi postingan Artikel artis, Artikel Berita, Artikel gatget, Artikel Police, Artikel Politik, yang kami tulis ini dapat anda pahami. baiklah, selamat membaca.

Judul : Rais: Teliti RUU ini, kesannya meluas
link : Rais: Teliti RUU ini, kesannya meluas

Baca juga


Rais: Teliti RUU ini, kesannya meluas



Demikianlah Artikel Rais: Teliti RUU ini, kesannya meluas

Sekianlah artikel Rais: Teliti RUU ini, kesannya meluas kali ini, mudah-mudahan bisa memberi manfaat untuk anda semua. baiklah, sampai jumpa di postingan artikel lainnya.

Anda sekarang membaca artikel Rais: Teliti RUU ini, kesannya meluas dengan alamat link https://kabar-malay.blogspot.com/2018/03/rais-teliti-ruu-ini-kesannya-meluas.html

  Penasihat Sosiobudaya kerajaan Tan Sri Dr Rais Yatim mengajak orang ramai meneliti Rang Udang-Undang (RUU) Antiberita Tidak Benar 2018 kerana kesannya yang meluas.
Rais, yang kini semakin lantang terhadap kerajaan, berkata undang-undang itu akan memberikan kesan meluas termasuk terhadap kerajaan, badan NGO dan individu sendiri.

Malah, katanya, ia akan memberi kerja tambahan kepada polis dan pihak pendakwaan.
“Tumpu kepada takrif 'berita tidak benar' – apa dia?” kata Rais di Twitter beliau.
RUU itu dibentangkan untuk bacaan kali pertama pada persidangan Dewan Rakyat hari ini oleh Menteri di Jabatan Perdana Menteri Datuk Seri Azalina Othman Said.

Ia memperuntukkan denda maksimum RM500,000 atau penjara sehingga 10 tahun, atau kedua-duanya, bagi pihak yang mengadakan, menawarkan dan menerbitkan berita tidak benar.

Hukuman sama juga boleh dikenakan ke atas mereka yang menyediakan bantuan kewangan bagi maksud melakukan atau memudahkan pelakuan penghasilan berita tidak benar itu.
Ia juga membenarkan mahkamah memerintah mana-mana pihak untuk menghapuskan penerbitan yang mengandungi berita tidak benar.

Semalam, Rais telah menimbulkan persoalan tentang kemungkinan kerajaan sendiri menghasilkan berita palsu.
“Kalau kerajaan buat berita palsu macam mana?” soalnya.

Subscribe to receive free email updates: