RANG UNDANG-UNDANG ANTI BERITA TIDAK BENAR 2018 PERLU DITOLAK

RANG UNDANG-UNDANG ANTI BERITA TIDAK BENAR 2018 PERLU DITOLAK - Hallo sahabat Kabar Malay, Pada Artikel yang anda baca kali ini dengan judul RANG UNDANG-UNDANG ANTI BERITA TIDAK BENAR 2018 PERLU DITOLAK, kami telah mempersiapkan artikel ini dengan baik untuk anda baca dan ambil informasi didalamnya. mudah-mudahan isi postingan Artikel artis, Artikel Berita, Artikel gatget, Artikel Police, Artikel Politik, yang kami tulis ini dapat anda pahami. baiklah, selamat membaca.

Judul : RANG UNDANG-UNDANG ANTI BERITA TIDAK BENAR 2018 PERLU DITOLAK
link : RANG UNDANG-UNDANG ANTI BERITA TIDAK BENAR 2018 PERLU DITOLAK

Baca juga


RANG UNDANG-UNDANG ANTI BERITA TIDAK BENAR 2018 PERLU DITOLAK



Demikianlah Artikel RANG UNDANG-UNDANG ANTI BERITA TIDAK BENAR 2018 PERLU DITOLAK

Sekianlah artikel RANG UNDANG-UNDANG ANTI BERITA TIDAK BENAR 2018 PERLU DITOLAK kali ini, mudah-mudahan bisa memberi manfaat untuk anda semua. baiklah, sampai jumpa di postingan artikel lainnya.

Anda sekarang membaca artikel RANG UNDANG-UNDANG ANTI BERITA TIDAK BENAR 2018 PERLU DITOLAK dengan alamat link https://kabar-malay.blogspot.com/2018/03/rang-undang-undang-anti-berita-tidak.html
RANG Undang-undang (RUU), Anti Berita Tidak Benar 2018 dibentang di parlimen hari ini.  Rang undang-undang itu memperuntukkan denda sebanyak RM50,000 atau penjara 10 tahun kepada sesiapa didapati bersalah mengikut undang-undang itu kelak.
Di sini saya tidak mahu mempertikaikan jumlah denda dan hukuman diperuntukkan itu. Denda dan hukuman boleh dikurang atau ditambah mengikut keperluannya tetapi yang penting apakah signifikan dan relevensinya undang-undang itu diwujudkan.
✖
✖
"
"
Sesiapa bertanggungjawab melakukan atau menyebarkan berita tidak benar, atau membuat apa-apa aktiviti yang dilarang oleh undang-undang itu sewajarnya dihukum. Bukan sahaja jumlah peruntukan ditetapkan itu, kalau lebih besar dari itu pun tidak mengapa.
Berita tidak benar, atau berita palsu sangat bahaya dan boleh memusnahkan negara. Berita palsu  sama sifatnya dengan fitnah, yang dianggap perbuatan fitnah lebih bahaya daripada mata pedang. Ia disamakan dengan mata pendang yang boleh membunuh, maka berita palsu juga boleh membunuh sesiapa sahaja.
Tepat kalau mereka melakukan perbuatan itu menerima hukuman setimpal.
Tetapi apa yang hendak dipersoalkan apakah keperluan undang-undang itu diwujudkan? Apakah negara belum mencukupi dengan set undang-undang yang sedia ada. Menurut bekas Menteri Penerangan yang juga Penasihat Budaya Negara Dr Rais Yatim, perwujudan undang-undang itu tidak perlu dibuat tergesa-gesa. Undang-undang yang ada sekarang sudah memandai untuk membenters perkara itu.
Lagipun katanya, difinasi berita yang dikategorikan sebagai tidak benar itu masih belum jelas lagi. Apakah yang dimaksudkan berita palsu dan apakah kategorinya? Baginya pihak kerajaan harus mendifinasikan sebelum rang undang-undang itu dibawa untuk dibahas di parlimen.
Dengan mengambil kira kebimbangan Dr Rais itu ia menunjukkan perwujudan undang-undang itu ada motif lain. Dr Rais bukan sahaja bekas menteri yang senior tetapi beliau juga adalah pakar perlembagaan negara dan dikenali seorang pemimpin yang berfikir dan bertindak secara cermat dan profesional mengikut bidang ilmunya.
Menerima pertikaian Dr Rais itu, dalam kata lain perwujudan undang-undang itu bukanlah untuk kepentingan umum dan negara seperti mana ditegaskan oleh Menteri di Jabatan Perdana Menteri, Azalina Othman Said, mengatakan kerajaan menubuhkan jawatankuasa khas untuk mewujudkan undang-undang berkenaan demi membendung berita palsu yang boleh mengancam kestabilan politik, menggugat ketenteraman awam dan keselamatan negara. tetapi kerana tujuan lain.
Soalnya apakah berita palsu yang dikatogerikan boleh mengancam keselamatan awam dan negara itu. Dan apakah undang-undang yang sedia ada tidak mampu untuk mengawalnya? Jangan pula Azalina berselindung disebalik kepentingan awam dan negara kerana ingin melindungi seseorang yang berbudi kepadanya atau menjadi bosnya?
Read More / Baca Lagi >>

Subscribe to receive free email updates: