Cabaran menjadi pelajar miskin di Malaysia

Cabaran menjadi pelajar miskin di Malaysia - Hallo sahabat Kabar Malay, Pada Artikel yang anda baca kali ini dengan judul Cabaran menjadi pelajar miskin di Malaysia, kami telah mempersiapkan artikel ini dengan baik untuk anda baca dan ambil informasi didalamnya. mudah-mudahan isi postingan Artikel artis, Artikel Berita, Artikel gatget, Artikel Police, Artikel Politik, yang kami tulis ini dapat anda pahami. baiklah, selamat membaca.

Judul : Cabaran menjadi pelajar miskin di Malaysia
link : Cabaran menjadi pelajar miskin di Malaysia

Baca juga


Cabaran menjadi pelajar miskin di Malaysia



Demikianlah Artikel Cabaran menjadi pelajar miskin di Malaysia

Sekianlah artikel Cabaran menjadi pelajar miskin di Malaysia kali ini, mudah-mudahan bisa memberi manfaat untuk anda semua. baiklah, sampai jumpa di postingan artikel lainnya.

Anda sekarang membaca artikel Cabaran menjadi pelajar miskin di Malaysia dengan alamat link https://kabar-malay.blogspot.com/2017/12/cabaran-menjadi-pelajar-miskin-di.html

Melihat kepada kehangatan politik negara, saya pasti pilihan raya umum (PRU) ke-14 sudah semakin hampir. Setiap kali menjelang PRU, pasti semboyan membantu golongan miskin akan dibunyikan oleh politikus.
Secara asasnya, aksi-aksi membantu orang miskin akan menjadi kegemaran politikus - menghantar bantuan ke rumah usang, memeluk seorang nenek atau duduk di tangga rumah yang sering tewas di tangan cuaca.
Aksi-aksi seperti ini pasti akan menimbulkan rasa simpati bagi mereka yang melihatnya, dan menambah populariti politikus yang memilih aksi-aksi populis seperti ini.
Kita tidak menolak mentah-mentah aksi meraih simpati ini, tapi sebagai politikus mereka boleh memainkan peranan dengan lebih berkesan untuk membantu golongan miskin, terutamanya dengan membentuk dasar negara.Saya gemar 'mencuri' beberapa idea daripada Dr Muhammed Abdul Khalid - yang menulis buku Antara Dua Darjat - tentang isu kemiskinan dan ketidaksamaan di Malaysia.

Kita harus mengakui pendidikan merupakan instrumen terbaik untuk mengeluarkan sesebuah keluarga daripada kemiskinan.
Namun, jika memandang sistem pendidikan secara adil, kita akan dapati ia pada hari ini kurang mesra terhadap orang miskin. Biar saya datangkan beberapa persoalan.
Tak adil, menindas
Pertama, soal meritokrasi yang ada pada sistem pendidikan kita. Cuba kita tanya diri sendiri: Apa yang diharapkan oleh sistem pendidikan daripada pelajar hari ini?
Saya berpandangan, kita semua bersetuju sistem pendidikan negara ini inginkan murid mendapat seberapa mungkin gred A. Kita mahu semua pelajar begitu tanpa melihat latar belakang mereka.
Muhammed dalam sebuah wawancara bersama Astro Awani menceritakan pengalaman beliau melihat ada pelajar di sebuah negeri “tidak makan malam dan bersarapan” kerana kekangan kewangan keluarga.
Kemudian kita mahu pelajar-pelajar yang kurang bernasib baik ini berlumba dengan pelajar-pelajar yang memiliki kehidupan yang lebih baik, sekolah di sekolah yang punya prestasi tinggi, dan kemungkinan besar menghadiri kelas tambahan berbayar di luar sekolah?
Ini adalah sesuatu yang tidak adil dan menindas golongan terbabit. Bagaimana mungkin mereka mahu keluar daripada kemiskinan melalui pendidikan jika sistem yang ada tidak bersifat “equal-footing” semasa memulakan perlumbaan?
Melalui forum di RTM pula, Muhammed turut mengkritik Maktab Rendah Sains Mara (MRSM) yang menerima golongan pelajar berada. Sepatutnya MRSM fokus dalam membantu golongan pelajar yang miskin dengan memberikan suasana pembelajaran yang kondusif.
Bagi saya, kritikan ini perlu dipandang serius oleh pemerintah.
Boleh tutup mata
Golongan miskin juga memiliki cabaran yang besar untuk menikmati sistem pendidikan tinggi di Malaysia. Cabaran tidak bermaksud pelajar-pelajar miskin tidak berpeluang masuk ke universiti.
Pada hari ini kita memiliki ramai mahasiswa yang datang daripada keluarga miskin.
Saya percaya hampir semua mahasiswa yang memijak institusi pengajian tinggi adalah untuk mengubah nasib keluarga. Isu mahasiswa yang datang daripada keluarga miskin perlu dipandang dengan lebih serius dan dibincangkan kerana mereka memiliki tiga cabaran yang besar - sebelum, semasa dan selepas memasuki universiti.
Read More / Baca Lagi >>

Subscribe to receive free email updates: